Glatførebekæmpelse
Glatførebekæmpelse i FM, Vinteren 2019/2020
Se også procedure for vejrligsovervågning i menuen til venstre.
1 medarbejder (vejrligsovervåger) møder mandag til torsdag kl. 06.00 – 14.00, fredag 6.00 - 13.30 for at foretage glatførebekæmpelse. I menuen til ventre under 'Vintervagt' fremgår det, hvem der har vagten.
Alle hverdage om morgenen
Såfremt det skønnes nødvendigt at foretage glatførebekæmpelse, skal dette straks igangsættes ved busholdeplads og ind til spindeltrappe ved nr. 203. Derefter på Vestgangstrøget som ryddes i 2 baner og div. stier. Herefter på stamveje ved molokcontainere og trapper ud til stamvej ved Vestblokkene.
Kl. 07.00 møder medarbejderne med resten af kollegaerne i frokoststuen.
Skal der ikke foretages glatførebekæmpelse, går man i gang med andet aftalt arbejde og møder med resten af medarbejderne kl. 07.00 i frokoststuen.
De to Bertolinier + Epomimier vil i år blive bemandet i henhold til overvågningsplan udenfor arbejdstid, i arbejdstiden tager Team 1 den ene og Team 2 den anden.
-
En rydder stier på pladsen mellem blok A og B og derefter ramper på stien mellem Bybæk og Nygård og videre nordpå.
-
Den anden rydder stier på pladsen mellem blok B og C, efterfulgt af ramper langs skolesti, ind til blok 12-13 og videre nordpå.
-
På Aktivitetspladsen ryddes en sti fra blok A til blok 21 og fra den sti ryddes en sti til trappen op til blok 31 syd. Stier og trappe saltes. Udføres af Team 2.
-
Sti og trapper gennem græshaven glatførebekæmpes af Team 1.
-
Sydtrappen med forbindelse foroven og forneden, østsiden af trappeløbet først, vestsiden efter alt andet er ryddet, samt adgang til det fritstående elevatortårn både oppe og nede tages af Team 1. Der skal også ryddes ind til affaldsspandene langs Vestgangstrøget, tages af Team 1 og Team 2.
-
Kvarterramper og trapper samt spindeltrapper, tages af Team 1 og Team 2 i de enkelte kvarterer. Her startes med at rydde ramperne i barnevognsbredde helt ud til der, hvor traktoren kan feje. Arealet ved elevator blok 12 øst ryddes ud til sti af Team 1. Derefter (hvis nødvendigt) ryddes spindeltrapperne og tømiddel kommes på. Til sidst ryddes udvendige trapper. Husk trapperne blok 12 øst og vest ned til P- niveau og trappen fra Miljøstien op til Birkhøjstien.
Martin sørger for, at vores vintermateriel fungerer.
De tre EPOMINIER vil blive fordelt mellem de faste kvarterfolk, således at 1. stk deles mellem kvarter 1 og 2.stk deles mellem kvarter 3 og 4. Den sidste tilfalder så Vestblokkene + Aktivitetspladsen.
De-Ice special vil være at finde i de opsatte gruskasser.
Vores traktorer bemandes af 1 fra hvert team og rydder på stamveje (startende hvor der er dagrenovationscontainere) samt vendepladser (også vendepladsen ved skolen), herunder adgang til div. containere. De rydder også hele Vestgangstrøget (med stikstier til div. Institutioner og elevatorer) ned til viadukten under Paltholmvej og elefantstien frem til lysreguleringen ud til vejbanen. Der må ikke efterlades en snevold. Stamstier mellem kvarterene samt skole- og Birkhøjsti ryddes også af Team 1 og Team 2.
-
Udkørslen fra Birkhøj + vejen ned til Bybækskolen bliver meget hurtigt meget glatte. Husk udkørslerne fra blokkene.
-
Det er meget vigtigt, at udkørslerne til Frederiksborgvej ikke efterlades med store uoverskuelige snevolde.
-
Vestgangstrøget kan under de rette betingelser (bestemt luftfugtighed, lav temperatur og klar himmel) blive isglat, selv ved plusgrader. Så der kan blive tale om at præsalte/udlægge De-Ice Special. Formand orienteres efter brug.
-
Molok-containere ryddes hele vejen rundt og sti til papir- og glascontainerne langs stamvejene ryddes af storskraldskører og 1 fra håndværkerteamet.
Det kan blive nødvendigt at præsalte. Salt spredes af storskraldskører.
De 2 andre fra Håndværkerteamet tilslutter sig henholdsvis Team 1 og Team 2.
Sneen foran containere mellem blokkene fejes/skrabes sammen på østsiden af de enkelte pladser, af hensyn til afsmeltningen, der ikke skal bortskylle præsaltningen.
Husk at holde brandhaner fri for sne.
Rev.12.10.2018 af Jea / palry